tiistai 7. helmikuuta 2017

Luomistyön kulku

On monia erilaisia tapoja tuunailla kalenteria ja jokainen ajastaan löytää sen oman tyylinsä. Itse olen kalenteria tuunaillut monia vuosia, mutta n. kolmisen vuotta sitten, kun aloitin paperiaskartelun skräppäilyn merkeissä, on sieltä tullut vaikutteita omien kalenteriaukeamien tuunailuun (vaikka en valokuvia pahemmin kalenterissani säilö) ja oma tyylini on vahvistunut sen myötä.  Koristelen aukeamia hyvinkin runsaalla kädellä ja niinpä se näpertely tapahtuu, hyvin usein, jälkikäteen. Ja monesti kun kirjoitan ylös asioita päivien kuluessa olisivat vain edessä ennalta tehdyt koristukset.
Tahdon teille hiukan kertoa omasta luomistyöstäni ja kuinka oikein aloitan sen kaiken.

Tämä postaus on muuten julkaistu Kalenterimanian Facebookryhmässä. Käykäähän liittymässä sinne. Siellä on muuten mielettömän mainio tunnelma. Kalenterimaailmaan hurahtaneita akkoja koko ryhmä täynnä.

Tältä näytti minun viime viikon kalenteriaukeama ennen koristeluja. Hyvinkin selkeä ja tylsä. Kaipaa siis ehdottomasti jotain piristystä. Kalenterini tuunailu alkaa siitä, että kasailen pöydälle pinoihin asioita joita tahdon aukeamalle.
Viime viikon aukeamassa tahdoin nääitä ihanuuksia käyttää. Nämä olen napannut matkaani kirpputorilta. Kirpputoreja tulee kierreltyä toisinaan ja siellä olen oppinut katsomaan kaikkea mahdollista sillä silmällä, että voisiko jotain käyttää askartelusta. Viime syksynä löysin kirpparikierrokselta vanhoja, leimattuja kirjekuoria sekä muitakin vanhoja lippusia ja lappusia.   

Toisinaan tahdon luoda tunnelman aukeamaan kuin se olisi sekainen paperipino . Niinpä yritän sinne saada aikaiseksi kerroksia joissa elementit ovat sikinsokin. Nämä valitsemani leikekuvat, tagit ja klemmarit saavat olla pieninä yksityiskohtina luomassa sellaista mielikuvaa.

Harvoin on sellaista aukeamaa etteikö siellä olisi washiteippejä lainkaan. Niinpä teippejä tuli myös tällekin aukeamalle. Teipit ovat kivoja ja monikäyttöisiä. Niillä pääset mukavasti tukemaan luomaasi värimaailmaa.  

Nyt nämä em. elementit olen saanut kasattua kalenterin aukeamalle. Ennen liimaamista sovittelen koristuksilla erilaisia kokonaisuuksia ja katson mikä toimisi parhaiten. Sen jälkeen, kun olen asetelmaani tyytyväinen, otan siitä kuvan kännykälläni ennen liimausta. Näin on helpompaa luoda sama takaisin kun on liimailun aika. Näppärää.  
Kun olen pohjan luonut aukeamalle, on aika valita tarroista jotain kivoja pieni yksityiskohtia. Tälle aukeamalle valitsin paljon tekstitarroja. Ne kertovat aina jotain kuluneesta viikosta. Dotseja käytän myös aika usein. Ne tuovat minusta mukavaa ryhdikkyyttä koristeluun. jotenkin rajaavat asetelmaa.  

No niin, tällaisella tavalla minä työskentelen luomistyöni aikana. Mielestäni on hyvä ottaa jo valmiiksi esille tarvittavat elementit, näin ei nälkä kasva syödessä ja on helpompi luoda kun aihe on rajattu.




2 kommenttia:

  1. Ei voi muuta sanoa kuin että wow!!
    Mutta kuinka hyvin kalenteri menee kiinni tai pysyy kasassa, jos jokainen aukeama on oma taideteoksensa? :)

    VastaaPoista
  2. Kiitos kun kommentoit. :) Enhän minä jokaista aukeamata noin runsaalla kädellä korista. Minulla on käytössä ihan tavallinen burden kalenteri minkä olen ostanut kirjakaupasta. Se on toiminut minun käytössäni loistavasti ja tulen tuollaisen kalenterin ostamaan jatkossakin. Tässä postauksessani on viime vuoden kalenterini. https://noksuko.blogspot.fi/2017/01/makrotex-haaste-alku.html

    VastaaPoista